fredag den 8. juli 2011

Pandekager med jordbær og guf-skum

Lækre pandekager, jordbær fra haven og guf skum med vanille 
Forleden fik vi en dessert, som simpelthen sad lige i skabet. Vores jordbærbed i have bugner af jordbær, men vi havde efterhånden fået lidt vel rigeligt af jordbær med fløde. Så lysten til pandekager meldte sig. Og da jeg havde en rest æggehvider i køleskabet, så tænkte jeg, at jeg ville prøve at lave guf-skum til, og det skuffede ikke. De syrlige jordbær sammen med den søde skum er bare super lækkert. Her får i min opskrift på pandekager - forholdene ændres alt efter, hvor mange pandekager man skal lave.

Pandekager ca. 10 styks:
3 dl. hvedemel
2 æg
1 spsk vanillesukker
en dl finthakkede mandler
1 spsk rørsukker
lidt bagepulver
2 dl. mælk
vand indtil dejen har den ønskede konsistens - ca. 3 dl vil jeg tro.

Jeg steger altid mine pandekager i rigtigt smør, det gør dem bare meget bedre.

Gufskum:
3 æggehvider
100 gram rørsukker
2 spsk vanille

røres sammen i ti minutter ca - til guffen er stiv og lidt sej. Der kan også blandes hakkede mandler i guf-skummet, det giver det en rigtig god smag og vil sikkert lige give det sidste til jordbærrene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar