lørdag den 30. juli 2011

Verdens sundeste morgenmad

... er uden tvivl havregrød, men når det så er sagt, så er havregrød også en anelse kedeligt i længden. Derfor har jeg fundet mig et sommer-arlernativ, som er næsten lige så sundt og rigtig lækkert.
Da jeg for et par år siden var på streng kur og smed 30 kg, brugte jeg nupopulver og lavede min egen version af kuren, hvor jeg blendede jordbærpulveret med rigtige jordbær, banan og grape, og spiste massevis af gulerødder ved siden af. Sådan røg der 30 kg på 9 måneder. Hovedgrunden til at jeg brugte pulveret var for, at få de vitaminer og mineraler, som jeg skulle, så jeg vidste, at min kur var sund nok. Da kuren var slut, var ejg dog også rigtig meget færdig med både nupo og smoothies for en stund. Men så her for nogle måneder siden faldt jeg over et nupo tilbud og tænkte, at det kunne da nok være meget godt, hvis jeg nu ikke lige kunne holde min lille bryllupskur. Så jeg kastede mig ud i grøntsagssuppe, spicy thai chicken soup og vanille mango pulveret til shakes.
Morgenmaden her består faktisk af et halvt brev vanille-mangopulver, som er lavet til en frugt-blend, der er så tyk, at den kan spises med ske.


Sund sommermorgenmad med mango, vanille, blåbær og jordbær
Det halve brev pulver rystes med 1,5-2 dl vand. Dette kommes op i en blender med et par isterninger, lidt frosne jordbær, lidt frosne blåbær og ca. en kvart banan. Det blendes og hældes i en skål. Det toppes med en halv dl. havregryn... Og velbekomme. Her er god, lækker og sund morgenmad, som mætter. Alt i alt tæller den 150 kcal i kalorie-regnskabet, så det får man vist ikke meget billigere - medmindre man spiser havregrød selvfølgelig :) Man kan også lave det med et helt brev nupo - så tæller den 200 kcal, og der skal bruges 3 dl vand ca.

Liv, død, bryllup og KJOLEMARERIDT
Selv om der ikke har været meget aktiitet her på bloggen, så lever jeg stadig i bedste velgående, og der har ikke været flere ubehagelige overraskelser eller nyheder med bedsteforældrene, så det er rart, at der er lidt ro på. Dog venter mandens morfar på at få fjernet en cyste i urinrøret, og bagefter venter en ny hjerteklap. Men vi håber på, at det først bliver efter brylluppet, så han kan være en del af alle festlighederne :) Og ellers står den bare på planlægning planlægning planlægning.. Og kjolemareridt ej at forglemme. Ser i, jeg har købt min brudekjole - en smuk prinsessekjole, hos Glamour i Odense. Danmarks største brudekjolebutik. Så de er super dygtige og professionelle... Eller.. Kjolen blev købt for fem måneder siden. 6 uger før brylluppet d. 15. juni skulle jeg så ind og prøve den, så den kunne blive syet til. Det gik fint, og som en tidligere overvægtig pige var jeg noget stolt over nu at have en kjole, der var i str. 34, og som skulle syes 4 cm ind :D En måned senere - d. 18. juli skulle den så være klar, og jeg skulle lige prøve den en sidste gang... Her havde de så syet den rigtigt ind i livet, men på brystet havde de lagt den dobbelt ind, så den var blevet syet 4 cm ind i hver side (det er mit eget bud på, hvad der er sket) - selv sagt kunne jeg ikke få luft.. Her vælger ekspedienten, som har målt mig, så at kaste alt ansvaret over på mig sig og sige "Du er  ikke begyndt til sumo-brydning eller noget siden sidst" :o Forvirret får jeg sagt "Ehh, nej" !!!!!!!!!!!!!! Men hun stoppe ikke her, så spørger hun nemlig "har du menustration?"... Ingen "Ehh, nej"... Så konkluderer hun, at så ved hun virkelig ikke, hvad der er sket. Ehm, så det vil sige, at dine naturlige konklusioner kun beror på, at jeg må være vokset KUN på brystet. I wish honey, men det er altså ikke sket... Så fortalte jeg hende, at jeg den pågældende dag vejede ned til kilogram hundrede gram mindre end sidst, så jeg var ikke svulmet op. Nuvel, de ville lave den om til i går - fredag d. 29. juli - 8 dage før brylluppet. Okay, alle kan begå fejl..
I går da jeg kommer ind og skal prøve den, så viser det sig, at de har lagt den ud i taljen - men ikke på brystet. Så NU kan jeg ikke trække vejret, men jeg ligner en ko mens jeg forsøger !!!!!!! Denne gang erkendte de dog, at det var deres fejl, og de fikser den igen til på tirsdag - 4 dage før brylluppet.. Det er godt, at jeg er et ret roligt gemyt, der ikke lige hidser sig op så nemt. Men jeg har nu advaret dem der inde og sagt, at hvis den ikke er i orden på tirsdag, så får jeg altså rynker i panden.. :D Men helt ærligt, er det ikke vildt, at de ikke formår at sy en brudekjole til? Nå, det var lige lidt pre-bryllups-drama herfra. Hvis jeg har tid, så kommer der nok mere.

Mht. kommende mad, så har jeg netop en pulled port i ovnen, og der venter endnu et indlæg, som vil vise, at jeg i sandhed er en kæmpe copycat, for det er ikke kun pulled-pork modebølgen, jeg er hoppet på her inde - jeg er også hoppet på moden med at lave solbærrom :D

2 kommentarer:

  1. Uf hvor træls med kjolen - og hvor er de nogle gimper derinde i Glamour!

    Jeg havde selv en rigtig træls oplevelse med dem, da jeg skulle se på kjoler! Jeg havde bestilt tid, og dengang var jeg en str. 48/50 - og hende der skulle hælpe mig, hun lagde ikke skjul på at der var jo problemområder hun synes jeg skulle have dækket, så hun hev den ene uformelige kjole efter den anden ind til mig, og hvad så træls at have med at gøre, at jeg prøvede 4 kjoler på ½ time og var der ude fra i en ruf - aldrig har jeg været så ked af det som den dag!

    Og det kommer nok ikke som et chok, at jeg ikke købte noget derinde, selvom hun var så fræk at prøve at sælge sko til mig - Næ nej du! Jeg kan huske jeg tog hjem og græd, jeg følte mig bare SÅ nedværdiget og ydmyget!

    Jeg håber dælme at de når at få kjolen helt perfekt, ellers er det i orden at eksplodere på dem - og gerne lidt for mig ;D

    - Maj :D

    P.s glæder mig til at høre mere om pulled pork ;D

    SvarSlet
  2. Ej, det var da helt vildt! Gud hvor tarveligt. Der er jo ingen, der kender ens problemområder i den situation bedre end én selv - og det bliver bare ikke bedre af, at en dum salgsekspedient pointerer dem. Slet ikke når man står der og bare er super sårbar.. Kan godt forstå, du var ked af det, det ville jeg også have været. Hende, der hjalp mig med at prøve kjoler, blev ved med at hive de kjoler frem, jeg udtrykkeligt sagde, at jeg ikke ville have. Og hun blev ved med at sige "Så skal du prøve det, når jeg for eksempel sagde, jeg skal bare ikke have noget, der går over nakken (det får mig til at se sindssygt bredskuldret ud, synes jeg), så dem prøvede jeg de første fire af. Håbløst spild af tid, hvilket gjorde, at det tog 2 stive timer, at prøve kjoler..

    Jeg kan huske en episode i en tøjbutik nede i rosengårdscentret, hvor jeg var inde og prøve en kjole, da jeg var på mit største. Så var jeg inde i prøverummet, og ekspedienten spurgte, om jeg skulle have hjælp. Så spurgte jeg, om de havde den her kjole i en større størrelse. Hun giver mig elevatorblikket og siger "Vi fører ikke STØRRE størrelser"... Der gik jeg hjem og græd... Nemesis'en i det er så, at jeg, efter jeg havde tabt mig, gik ind i samme butik for at kigge efter tøj... Og så kommer ekspedienten hen til mig og siger: Jeg tror altså ikke du finder noget i din størrelse her inde.. Jeg var helt paf og tænkte nu stopper det. Men det viste sig så, at der imellemtiden var kommet en ny butik der, og nu var det en stor-pige butik :D Hehe, det var lige en lille historie fra det virkelige liv ;)

    Men jeg LOVER, at hvis ikke min kjole er perfekt på tirsdag, så eksploderer jeg for os begge ;) Jeg skal nok melde tilbage, om de har magtet opgaven her i 3. forsøg :D

    Og mht. pulled pork, så sidder jeg her mæt og tyk og absolut veltilfreds, det var skønt - mere om det senere.. Men jeg fortrød bestemt ikke, og manden har måttet lægge sig ned - han venter efter eget udsagn bare på, at han kan spise igen, så han kan gå ned og tage mere (mænd ;))..
    - Men det var uden tvivl en succes, og hvis det skal være med oksekød, så kan man også lave det med tykkam, siger han - det koster det halve af marmoreret oksefillet (man kan få det til omkring 80 kroner kiloet på tilbud). Der er rigtig god smag i, og det vil være perfekt til formålet, mener den mætte mand, som allerede er i gang med at videreudvikle idéen om pulled-stuff ;)

    ;) Louise

    SvarSlet