lørdag den 12. november 2011

Romkugler

Verdens bedste romkugle - i hvert fald den bedste jeg har smagt
Når man tager resterne af "Verdens bedste brownie" og laver dem til romkugler, ja så får man formentlig verdens bedste romkugler. I hvert fald noget der henad. Jeg kunne aldrig drømme om at købe en romkugle eller lignende hos bageren, for jeg er hundrede procent sikker på, at romkuglerne ikke vil kunne hamle op med dem, man laver selv. Og så er der lige det usikkerhedsmoment med, at romkugler kan indeholde alt, hvis bare de er godt nok rørt sammen - og den tanke kan jeg virkelig ikke lide, når jeg ikke ved præcis, hvad der er i. Så derfor laver jeg altid mine romkugler selv.

Idet manden arbejdede hele weekenden, havde han ikke så meget tid til at spise brownies, så halvdelen af brownien var tilbage. For ikke at smide brownien ud, forvandlede jeg den til de skønneste romkugler. Den hemmelige ingrediens er god årgangs-whiskey (jaja, jeg ved godt, at det måske mere er whiskey kugler, men smagen fejler ikke noget) :)

Louises romkugler:
brownie
kakaopulver
vanillesukker
rom essens
solbær marmelade
marcipan
god whiskey (jeg brugte mandens 16 års whiskey)
kokus til at rulle kuglerne i

Blend kagen indtil den er helt fint, kom alle de andre ingredienser i og pisk, indtil det er en sammenhængende masse, som kan rulles ud i kugler. Målene af alle ingredienserne kommer meget an på, hvor meget kage der er, så her må man prøve sig frem. Rul kuglerne i kokus, når de er fine rundt. Opbevar på køl, indtil de skal spises.

2 kommentarer:

  1. Uhmmm hjemmelavede romkugler - det er bare det bedste! Har selv lige lavet nogen, og de får altså hurtigt ben at gå på ;D ;D

    - Maj :)

    SvarSlet
  2. Ja, det er SÅ lækkert... Men jeg ved altså ikke hvor de bliver af, jeg kan ikke tro, at vi allerede har spist dem alle sammen, men væk er de ;)

    SvarSlet