onsdag den 29. februar 2012

Chokolademousse-kage

Før i tænker - uh, det lyder syndigt og lækkert, så må jeg lige sige, at selvom chokolade-mousse-kage selvfølgelig ikke er det sundeste, man kan få fat i, så lavede jeg den sundeste version - i hvert fald af chokoladekagen. Og den smagte skønt, manden var bestemt begejstret. Hvis man har en favrit-opskrift på chokoladekage eller brownie, så kan den selvfølgelig bruges, det er lidt efter smag og behag. Jeg leder stadig efter en favorit-chokolade-kage opskrift, nogle bud?


Det færdige resultat efter to dage, hvor chokolademoussen desværre ikke kan ses så godt, fordi det bliver mørkt af at stå og trække, men smagen er helt bestemt lige så god.



Opskrift selve kagen
1 dl rugmel
1 dl havregryn
1 dl hvedemel
2 spsk bagepulver
2 spsk vanillesukker
3 spsk kakao
10 sødetabeletter (knuste)
75 gram hasselnødder
1 dl vanille youghurt
2 æg
2 dl skummetmælk

Pynt og fyld:
1 pose Kagemousse med chokolade fra Dr Oetker
1 dl sødmælk
1 dl skummetmælk
50 gram hvid chokolade til pynt (erstatning for glasur, som jeg ikke bryder mig om)

Rist hasselnødderne i ovnen i 10 minutter ved 180 grader og fjern derefter skalden ved at gnubbe dem i et viskestykke. Hak nødderne. Bland alle de tørre (ikke nødder) indgredienser i en skål, kom de våde ingredienser i og pisk det hele, til dejen er blandet godt sammen. Hak hasselnødderne og kom  dem i dejen, gem evt. lidt hakkede nødder til pynt. Bag en en smurt form - næste gang bruger jeg en springform ved 180 grader i 20 minutter odt og vel - bagetid afhænger altid af ovnen, så tjek efter 15 minutter med en strikkepind, det er vigtigt at kagen ikke er overbagt.

Tag ud af ovnen og lad kagen køle af.

Når kagen er kold, så piskes kagemoussen sammen - jeg har læst på et par blogs, hvor kagemoussen fra Dr. Oetker har fået lidt hug, men jeg er faktisk ret begejstret. Men vi er også vilde med Dr. Oetkers chokolademousse, som er ret let og luftig i forhold til hjemmelavet chokolademousse (og indeholder meget færre kcal). Det er vist en smagssag, men kagemoussen smager i hvert fald ligesom chokolademoussen og i forhold til f.eks smærcreme eller andre former for frosting, så er der altså nogle kcal at spare på en smag, som stadig (efter min mening) er super lækker.

Kagen flækkes og choklademoussen kommes imellem de to - eller tre lag (næste gang vil jeg se, om jeg kan lave tre lag). Den hvide chokolade smeltes og smøres ovenpå kagen i stedet for glasur, pynt med de hakkede nødder.

Lad hvile et par timer i køleskabet - eller lav den dagen før, den skal bruges. Den kan sagtens stå i køleskabet i nogle dage, det bliver den bare mere "samlet" af, altså chokolademoussen bliver mørkere og glider mere i et med kagen. Jeg kan bedst lide den et par timer efter, men manden var mest vild med den to dage efter - der er chokoladesmagen mere intens.

NOTE: Min plan er, at når jeg næste gang skal lave kagen, så vil jeg lave den i en springform, forsøge at få tre lag ud af den, og så vil jeg bruge et marcipanlåg til at pynte den med, ligesom jeg gør med lagkage.

2 kommentarer:

  1. Uhada... jeg skulle ikke have set de billeder... det er jo lige til at blive kagesulten af :-D

    SvarSlet
  2. Den er også virkelig lækker - der kan ikke gå længe, før ejg komemr til at lave den igen :)

    SvarSlet