fredag den 6. juli 2012

Hyldeblomstsaft

Jeg nåede lige at lave hyldeblomstsaft, inden jeg blev syg, så det har stået og trukket hele tiden, mens jeg lå og havde ondt af mig selv, men det blv det kun bedre af. Opskriften er ikke som sådan min egen, jeg har kigget rundt på adskillige hjemmesider og så lavet en kombination af lidt forskelligt - så det er en samle-opskrift. Der blev til tre liter.
Og så bruger jeg lige lejligheden til at flashe en af mine smukke orkideer, som netop er sprunget ud igen - næsten alle mine orkideer står med blomster nu, så der er simpelthen så fint her hjemme.


Saften står og trækker i 2-4 dage
En flaske af de gyldne dråber sammen med en af mine yndlings-orkideer

Hyldeblomst og blomst

Hyldeblomstsaft med citron og vanille
60-80 hyldeblomstskærme med så lidt stilk som muligt.
1 kg sukker
2 vanillestænger
2 spsk ahornsirup
2 økologiske citroner
2,5 liter vand

Kom vand, sukker, kornene fra vanillestængerne og sirup i en gryde og kog op. Tag gryden af blusset og kom de godt skyllede hyldeblomster op i gryden. Baks lidt rundt, så blomsterne blandes godt med sukkervandet. Kom vanillestængerne op i blomstermassen. Skær citronerne i skiver og kom ned i blandingen. Lad stå i 2-4 dage - men stil det på køl efter 1 dag, så det ikke pludselig gærer, det er så ærgerligt. Filtrer og kom på flasker, som er skyllet med atamon.

2 kommentarer:

  1. Uhm hjemmelavet hyldeblomstsaft er virkelig bare et hit, mit står og trækker lige en dag mere, og så skal der blandes forfriskende (alkoholfrie) drinks af hyldeblomstsaft :D

    Håber du har fået det bedre sødeste Louise, der er ikke noget værre end at være syg!

    - Maj :D

    SvarSlet
  2. Mmmhhh, det er næsten ikke til at holde ud den ventetid, indtil hyldesaften bliver helt perfekt. Sidder med et glas dejlig hvidvin med hyldeblomst nu :) Du kan jo lave det med danskvand i, så er det lidt som bobler, når man ikke må få alkohol :)

    Tak, hvor er du sød. Det går bedre nu - men det tærer godt nok på kræfterne med sådan en omgang. Synes stadig, at det er unfair, at man bliver syg om sommeren :/

    :) Louise

    SvarSlet