torsdag den 13. december 2012

Verdens bedste vanillekranse

Man skal kende sine evner og sine begrænsninger, og i evnekategorien vil jeg gerne påberåbe mig, at jeg har lavet opskriften på de bedste vanillekranse. Indtil det modsatte er bevist (og i er velkomne til at komme med bedre bud), så vil jeg vove og påstå, at jeg har sammensat verdens bedste opskrift på vanillekranse. Den er endnu bedre end sidste års opskrift. Hemmeligheden er MEGET vanille og mandler i forskellige former.

En dåse med pebernødder, en med brunkager og en med vanillekranse

Mangler stadig at bage halvdelen, men her skulle være nok til et par dage

Fyldt med vanillekorn og mandler

Lige til at sætte tænderne i - verdens bedste vanillefranse
Vanillekranse
200 gram blødt smør
100 gram rørsukker
1 dl vanillesukker
Kornene fra 5 vanillestænger
1 æg
150 gram mandler malet til mandelmel
100 gram mandelflager hakket lidt
200 gram hvedemel

Pisk sukker, smør, vanillesukker og vanillekornene til det er luftigt, tilsæt æg og pisk igen. Tilsæt mandelflager og mandelmel og pisk igen igen. Pisk melet i til sidst og sørg for, at det hele er blandet godt sammen. Sæt dejen på bordet i en time, og rør så igennem igen. Stil på køl i nogle timer eller til dagen efter. Men husk at tage dejen ud lidt tid, inden den skal bruges. Rul til kranse eller kør igennem kødhakkeren med stjerneform. Samle dem til kranse og bag ved 180 grader i omkring 10 minutter - men hold godt øje med dem, de skal være meget let gyldne, men ikke brune.

Til pebernødder har jeg i år brugt lagkagehuset fantastiske opskrift, hvor jeg dog har skåret lidt ned på ingefæren. Men ellers er den fulgt til punkt og prikke. Og brunkagedejen købte jeg faktisk i Rema1000, den er bedre end den jeg selv lavede sidste år  - det er igen det med at kende sine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar