torsdag den 31. januar 2013

Mandelmælk

For en rigtig mandelelsker lyder det næsten for godt til at være sandt, og det er virkelig også godt. Lige nu sidder jeg med en kop caffe latte på mandelmælk i hånden, det er guf. Ellers vil jeg bruge det til banansmoothies, hvor jeg ellers bruger soyamælk med vanille eller almindelig økologisk letmælk, her tror jeg, at det vil smage skønt.


Den færdige mandelmælk på flaske

Caffe latte med mandelmælk - kan varmt anbefales 

Mandler blendes med koldt vand

Og sies til fin mælk

Tilbage er kun mandelmelet

Som man jo passende kan lave til lækkert mandelsmør

Mandelmælk
200 gram mandler
Koldt vand
4-5 dl koldt vand
Lidt vanille

Læg mandlerne i blød i koldt vand natten over. Hæld vandet fra, og kom mandlerne i blænderen med 4-5 dl koldt vand. Blend massen, til mandlerne er hakket helt fine. Hældt det igennem en strainer, et saftstykke eller en almindelig si med et stykke stof henover. Det er vigtigt, at man får det hele med, så det kun er det næsten tørre mandelmel, der er tilbage. Det kan så bruges til bagværk eller til mandelsmør - jeg gjorde det sidste, og selvom smagen af mandel ikke er helt så kraftig, som den plejer at være, så smager det stadig skønt. Der bliver cirka en halv liter mandelmælk - den kan tyndes op med mere vand, hvis man synes, at smagen bliver for intens, og det kan holde sig 3 dage på køl sådan cirka.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar