torsdag den 14. februar 2013

Valentins brownie med chokolademousse og karamel

Selvom jeg ikke rigtig er nede med, at man er begyndt at fejre Valentins dag her hjemme, så mener jeg omvendt ikke, at man kan fejre sin kærlighed for tit - og så adapteres alle gode undskyldninger for at bare en kage nu stadig her hjemme. Så i dagens anledning har jeg forsøgt at sammensætte alle mandens yndlingsting fra forskellige kager til én kage. Det blev til en klassisk brownie, som jeg har flækket og lavet til en lagkage med chokolademousse i midten, og på toppen er der karamel med hasselnødder og mandler. Jeg glæder mig til at se, hvad han siger til den - men mit bud er, at han ville skynde sig hjem fra arbejde, hvis han vidste, hvad der ventede ham :) Dagens andet projekt er at male skabe i det kommende babyværelse, men det skal jeg ikke kede jer med, kage er langt sjovere.


Kærlighed i kageform
Brownie med chokolademousse og nøddekaramel
Min nye kageform, som jeg faldt over i Kop & Kande forleden
Brownie
Efter en tur i ovnen
Brownien flækkes, og der kommes chokolademousse i midten
Lige inden toppen kommes på igen
Karamel med mandler og hasselnødder
Den samlede kage, inden den stilles på køl i et par timer

Brownie (til en hjerteform - eller en almindelig springform)
100 gram smør
100 gram mørk chokolade
3 æg
50 gram rørsukker
75 gram brun farin
1 tsk bagepulver
1 tsk vanillesukker
75 gr mel
2 spsk kakaopulver
100 gram ristede afskallede hasselnødder

Chokolademousse: Her brugte jeg et brev fra Dr. Oetker

Karameltopping
2,5 dl piskefløde
1 dl rørsukker
150 gram smør
1,5 dl mørk sirup
100 gram mandler
100 gram hasselnødder

Tænd ovnen på 180 grader og rist hasselnødderne i 5-10 minutter (både hasselnødderne til karamel og til brownie), indtil skallen begynder at løsne sig fra nødderne. Tag nogle stykker køkkenrulle og gnub nødderne, til skallen ryger af. Hak nødderne og læg dem til side i en lille skål.

Smelt smør og chokolade i en lille gryde ved svag varme. Tag det af varmen, når chokoladen er smeltet. Pisk æg, sukker og vanillesukker til en luftig tyk æggesnaps. Pisk bagepulver, mel og kakaopulver i æggemassen, og pisk til der ikke er nogle klumper. Hæld blandingen af chokolade og smør i dejen i en tynd stråle, mens der piskes på lavt blus. Rør de hakkede hasselnødder i til sidst. Bag ved 180 grader i 20-25 minutter - bagetiden varierer efter ovnen.

Tag kagen ud af ovnen, og lad den køle helt af.

Når kagen er kølet helt af, tages den ud af formen, og den flækkes i to "bunde". Herefter skal fyld og topping forberedes. Kom smør, sukker, fløde og sirup i en gryde, og bring det i kog ved middel varme. Imens hakkes nødderne, og der røres af og til i gryden. Når massen koger, kommes nødderne i, og den bringes i kog igen under omrøring. 

Mens den koger tilberedes chokolademoussen, her brugte jeg bare en pose fra Dr. Oetker, den er fin til kagefyld, og jeg fulgte bare posens instrukser.
Karamelmassen skal koge, indtil den bliver sej - det tager i hvert fald et kvarters tid, når man laver den store portion som her, og det er vigtigt, at man rører rundt hele tiden. Når karamelmassen er blevet sej, skal den tages af varmen og afkøles lidt.

Imens samles de to bunde med chokolademousse i midten, og springformen kommes udenom igen. Når karamelmassen er kølet lidt af, hældes den ud over kagen, og den samlede kage stilles på køl, indtil karamellen er stivnet helt - jeg var ikke helt tålmodig nok, så min faldt lidt sammen i siderne. Tag kagen ud og nyd den sammen med én eller flere, du holder af - det er jo Valentins dag.

3 kommentarer:

  1. Er du åndssvag, det ser lækkert ud!

    - Anne

    SvarSlet
  2. Hej Anne
    Det var den virkelig også - jeg kan love dig for, at manden var begejstret, så den kan jeg klart anbefale dig at kaste dig over. Selvom den tager lidt tid, fordi der er meget ventetid med afkøling.

    Vh. Louise

    SvarSlet
  3. Spændt,- har lavet den med en "rigtig" chokolade mousse,- den står i køleskabet og venter på at blive spist...

    SvarSlet