fredag den 8. marts 2013

Brownie med peanutbutter

I morgen skal vi til KBH på et sidste visit hos mine piger, inden babyen melder sin ankomst. I den anledning har jeg lovet at fikse en kage til desserten, men kræfterne er dog lidt små i øjeblikket, jeg har været lidt træt de sidste par dage, efter vi kom hjem fra Orlando - sådan 36 timer uden søvn kan godt mærkes. Derfor faldt valget på en almindelig brownie, men da jeg spurgte manden om, hvilken brownie, jeg skulle lave, fik han store øjne og sagde "der var jo den der peanutbutter-brownie" med henvisning til en brownie, som vi købte i Whole Foods Market, da vi var på ferie. Så når nu jeg var i gang, kunne jeg lige så godt lave en ekstra halv portion til manden, man skal ikke glemme at forkæle sin mand :)

Brownie med peanutbutter - manden godkender variationen

Brownie i traditionel forstand - inden peanutbutter

Jeg brugte en crunchy peanutbutter

Kagen lige inden, den kommes i ovnen
Brownie med peanutbutter 
75 gram smør
75 gram mørk chokolade
2 æg
30 gram rørsukker
50 gram brun farin
0,5 tsk bagepulver
1 tsk vanillesukker
50 gr mel
1,5 spsk kakaopulver
100 gram ristede afskallede hasselnødder
Peanutbutter

Tænd ovnen på 180 grader og rist hasselnødderne i 5-10 minutter, indtil skallen begynder at løsne sig fra nødderne. Tag nogle stykker køkkenrulle og gnub nødderne, til skallen ryger af. Hak nødderne og læg dem til side i en lille skål.

Smelt smør og chokolade i en lille gryde ved svag varme. Tag det af varmen, når chokoladen er smeltet. Pisk æg, sukker og vanillesukker til en luftig tyk æggesnaps. Pisk bagepulver, mel og kakaopulver i æggemassen, og pisk til der ikke er nogle klumper. Hæld blandingen af chokolade og smør i dejen i en tynd stråle, mens der piskes på lavt blus. Rør de hakkede hasselnødder i til sidst. Kom kagemassen på i formen - jeg brugte et kvadratisk Le cruset fad, men man kan også bruge en almindelig springform. Lav klatter af peanutbutter oveni dejen, og vend dem ned med en gaffel.  Bag ved 180 grader i 15 minutter - bagetiden varierer efter ovnen.

2 kommentarer:

  1. Lyder super super lækkert! Glæder mig til at høre om jeres tur :)

    SvarSlet
  2. Det er den virkelig også. Glæder mig også til at fortælle ;)

    SvarSlet