fredag den 22. marts 2013

Tiramisu

Aftenens dessert er en lækker italiensk sag, som kan laves dagen i forvejen. Tirsmisu er en af mine favorit desserter. Den er nemt at lave, og det er ikke en voldsomt sød dessert. Den falder lige i min smag med kaffe, mandellikør og en lækker, luftig creme. Den bedste tiramisu, jeg nogensinde har fået, blev serveret for tre år siden, da jeg var i Milano med en veninde. Her fik vi den med en sød og let hvidvin med små, fine bobler i, det tilbehør kan jeg naturligvis ikke nyde den med i aften, men jeg har fundet en ok alkoholfri hvidvin, som må kunne gøre det.

Ladyfingers dyppet i kaffe-amaretto blandingen
Lækker tiramisu klar til servering

Tiramisu (4-6 personer)
4 økologiske æg
1 dl rørsukker
3 vanillestænger *
500 gr mascapone
1 pakke ladyfingers
3 dl god, stærk, kaffe - afkølet
1 dl amaretto (mandellikør)
Kakao til at drysse med

Opskriften her passer perfekt til mit Le cruset fad på 24 x 24 cm. Del æggene i hvider og blommer i hver sin skål. Flæk vanillestængerne, og skrab kornene ud, kom vanillekornene op i blommerne sammen med rørsukkeret. Gem de udskrabede vanillestænger i en plastikpose til en anden god gang**. Pisk blommerne med sukker og vanille til en luftig æggesnaps, det skal piskes indtil sukkeret ikke længere knaser. Når æggesnapsen er færdig, stilles den til side, og mascarponen kommes op i en skål og piskes let. Hæld æggesnapsen op i mascarponen, og pisk de to ting sammen. Skyl piskeriset grundigt, og pisk hviderne stive. Vend hviderne i æggemassen. Den kolde kaffe blandes i en lille firkantet plastikbøtte - dog så stor, at man kan dyppe ladyfingers i blandingen.

Start tiramisuen med at lave et lag med ladyfingers, som er dyppet i kaffeblandingen i bunden. De små ladyfingers skal holdes nede i kaffeblandingen i 1-2 sekunder, så de lige kan suge lidt af den lækre blanding, men pas på med at holde dem nede i for lang tid, så bliver desserten vandet. Kom et godt lag creme - cirka 2-3 cm tykt ovenpå laget med ladyfingers, lav nu et nyt lag med kaffedyppede ladyfingers, slut med et lag creme. Stil desserten i køleskabet natten over - eller mindst en 5 timer, men den bliver nu bedst, hvis den kan stå et lille døgns tid og sætte sig. Inden serveringen drysses desserten med usødet kakao.

* Vanillestænger er ikke bare vanillestænger, og der er stor forskel på vanillestænger og vanillesukker. Jeg bruger helst gode, tykke bourbon vanillestænger. Dem kan man være heldig at finde i det lokale supermarked af og til, ellers kan der købes nogle billigt her.
** Vanillestænger indeholder stadig en masse lækker smag, og de kan lægges ved, hvis man skal koge creme, budding, grød eller andre desserter. En anden rigtig god anvendelsesmulighed er, at smide en stang eller to ned i sin kaffekande - det giver en lække, rund vanillesmag til kaffen.

KAT VED MADBORD
Vores kat Tumle lavede lige et sneaky move, da jeg gik ud i gangen for at kalde på manden og sige, at der var mad nu. Vupti, så hoppede Tumle op på mandens plads og signalerede i den grad, at you snooze you lose, Tumle var klar til at spise - mens mor var flad af grin. Læg især mærke til det kølige blik som tilsyneladende siger "sagde du ikke, at der var mad, kvinde?"

Jeg er klar...
Sagde du ikke, at der var mad, kvinde?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar