tirsdag den 23. april 2013

Lagkage med chokolade og kaffe

Det er ingen hemmelighed, at manden er mest til chokolade, mens jeg er mest til frugt, når det gælder kager og i særdeleshed lagkager. Selvfølgelig kan vi begge spise begge slags, men favoritterne er lidt forskellige. Jeg har dog her forsøgt mig med en chokoladelagkage, hvor jeg får min elskede kaffe med ind i kagen, og det giver den et pift, som godt kunne gøre mig forfalden til en chokoladeversion også.

Den færdige lagkage

Flødeskum vendt med stærk kaffe og knuste rutebiler

Første lag: kaffeflødeskum -  lagkagebundene er smurt med whiskey

Andet lag: Chokolademousse med hakkede hasselnødder og rutebiler

Smurt med chokolademousse og pyntet med hasselnødder og rutebiler

Et kig ind i kagen - den smager skønt

Lagkage med chokolade og kaffe
3 chokoladelagkagebunde
0,5 dl whiskey
9 tsk meget stærk kaffe
3 dl fløde
3/4 pakke rutebiler
100 gram ristede hasselnødder
1 brev kagemousse med chokoladesmag fra Dr. Oetker
1,5 dl letmælk
1 dl fløde

Bryg en meget stærk kaffe og lad den køle af, eller lav en kold men stærk instant kaffe. Pisk de 3 dl flødeskum meget stift, kom en halv pakke rutebiler i en plastikpose og knus dem med en kødhammer til små stykker. Vend rutebilerne i flødeskummet sammen med 6 tsk afkølet kaffe. Læg den første kagebund på et kagefad, og pensl den med whiskey. Kom kaffeflødeskummet på bunden, og smør det godt ud til kanterne. Kom den næste bund ovenpå. Hak de ristede, afskallede hasselnødder groft. Pisk mælk, 1 dl fløde og 3 tsk stærk kaffe med kagemousse pulveret i 5 minutter. Tag en dl eller lidt mere af moussen fra til at pynte kagen med, og vend resten med 2/3 af de hakkede hasselnødder. Pensl den næste lagkagebund med whiskey, og kom chokolademoussen på. Knus endnu 1/4 af pakken med rutebilerne på samme måde, som de første, og drys nogle af de knuste rutebiler hen over laget med chokolademousse. Kom den sidste bund på kagen. Smør den med chokolademousse og drys med de sidste hakkede rutebiler og de sidste hasselnødder. Kagen kan godt laves dagen i forvejen.

Og så kommer der lige et lille pip om forkælelse. Husker i at forkæle jeres partner? Det synes jeg selv, at vi er gode til her hjemme. I fredags kom manden hjem efter en 13 timers arbejdsdag vel at mærke med 20 flotte roser - bare fordi jeg er sød. Han er nu heller ikke helt ringe, så han blev selvfølgelig forkælet direkte tilbage med mandeblomster (dessert).

Roser fra min fantastiske mand "fordi du er sød"

5 kommentarer:

  1. Nu er jeg ikke så meget til lagkage, men det lyder bare virkelig lækkert med kaffe i. Og sikke fine blomster, det var en sød tanke (:

    - Kit

    SvarSlet
  2. Hej Kit

    Det er jeg som regel heller ikke, men den her er virkelig god, ligesom den pandekage lagkage jeg lavede for leden. Jeg tror, at det er lagkagebundene, der ikke falder i så god jord her :)
    Ja, han er en dygtig mand ;)

    Vh. Louise

    SvarSlet
  3. Uhm den ser god ud..... og knuste rutebiler er jo bare for yummi. Er lidt i tvivl om Whisky, er whisky smagen meget gennemtrængende? Den vil jeg prøve i weekenden.

    Sejt med roserne, han lyder som et catch:)

    SvarSlet
  4. Hej Thea

    Den er også virkelig god. Whiskey-smagen er ikke gennemtrængende overhovedet, den giver det bare et lille pift, som står super godt til kaffe og rutebiler. Mm, får helt lyst til at lave den igen ;)

    Det er han helt bestemt, jeg har været heldig :)

    SvarSlet
  5. Nu spørger jeg måske lidt dumt men hvad er rutebiler?

    SvarSlet