søndag den 21. april 2013

Rugbrødsboller - boller med rugbrødsrester

Jeg synes jo som udgangspunkt, at man skal undlade at smide noget mad ud, så når jeg har bagt rugbrød og vi ikke har fået det spist, så må fantasien i gang - det er jo begrænset, hvor ofte man kan spise øllebrød. Jeg glemmer nemlig tit mit rugbrød, når jeg så har det - og det er især træls, når det er et godt hjemmebagt rugbrød. Så nu ville jeg improvisere med en rest af rugbrød, og det udmøntede sig faktisk i tre forskellige ting - den ene vil jeg dog skåne jer for, for jeg gik lige lovlig sundhedsamok med et forsøg på en rugbrødslagkage. Her havde jeg så lige overset, at mit sødemiddel mister effekten, hvis man varmer det for meget op, så den smagte af rugbrød og usødet kakao, ikke et hit, men jeg arbejder videre med idéen næste gang.

De to succesfulde opskrifter blev til en omgang boller og en lækker musli fyldt med nødder. Bollerne er inspireret af min mor, som i en af vores laaaaange telefonsnakke om alting og ingenting (det er bare det bedste :)) fortalte om, hvordan man i gamle dage genbrugte rugbrød ved at bløde det op og så lave bagværk af det. Det måtte jeg prøve, og jeg kan varmt anbefale jer at gøre det samme.

Lækre boller med valnødder og rugbrødsrester

Godt blendet rugbrød

Bollen er grov og får en rigtig god krumme

Boller med rugbrødsrester (rugbrødsboller)
3 dl blendet rugbrød
200 gram valnødder
Vand til at dække valnødderne
3 dl mælk
50 gram gær
1 spsk sukker
1/2 spsk salt
50 gram smør
2 æg
2 dl rugmel
Hvedemel for resten

Hak valnnødderne og læg dem i blød i vand, så det dækker 1-2 cm over valnødderne. Valnødderne skal helst stå og trække i vandet natten over, så de ikke trækker væske fra dejen. Når valnødderne har trukket, så tager man 2 dl af vandet og hælder over det blendede rugbrød sammen med 1,5 dl mælk. Lad rugbrødet stå i blød i mindst en time.

Når rugbrødet er blødt op, så kan man gå i gang med selve dejen. Smuldr gæret, og rør det ud med resten af valnøddevandet, som er lunet lidt først. Smelt smørret i en gryde, og tilsæt resten af mælken, så det er lillefingervarm. Kom smørblandingen op i den udblødte gær, og tilsæt salt, sukker og æg. Kom rugbrødsblandingen, valnødderne og rugmelet op i dejen, og rør godt rundt. Tilsæt hvedemel for resten - husk at en bolledej skal æltes godt igennem. Stil dejen til side et lunt sted, og lad den hæve i en times tid, indtil den er cirka dobbelt størrelse.

Ælt dejen igennem og form bollerne, lad de formede boller efterhæve i en halv til en hel time - alt afhængig af, hvor lun temperaturen i rummet er. Smør bollerne med sammenpisket æg, mælk eller kaffe. Bag bollerne, til de er gyldne (ca. 15-20 minutter afhængig af størrelsen på bollerne) ved 180 grader.

2 kommentarer:

  1. Arj sikke dog en fantastisk god ide! Og de ser virkelig også lækre ud :)

    Jeg plejer at lave croutoner ud af mine rugbrødsrester, det er også et hit i en salat eller i en suppe :D

    - Maj :D

    SvarSlet
  2. Croutoner er også et hit.. Bollerne er virkelig gode - og müsli med rugbrødsrester er også fantastisk :)

    SvarSlet