fredag den 3. maj 2013

Nøddebidder

Med inspiration fra denne opskrift besluttede jeg mig for at lave nogle snackboller med nødder og tørrede frugter, som vi kan have i fryseren og nuppe med, når turen går til hospitalet - en af mine bekymringer omkring fødslen er, at jeg ikke vil have manden til at sulte, typisk mig :)

Bollerne var lidt et eksperiment, for jeg bryder mig generelt ikke om tørrede frugter i bagværk. Et had der kommer helt tilbage fra barndommen, hvor det værste, man kunne servere for mig, var ting med rosiner i. Det er egentlig mærkeligt, for jeg kan godt lide rosiner på havregryn og som snack, men i bagværk finder jeg dem ækle. Derfor har jeg også været meget skeptisk omkring andre tørrede frugter i bagværk, men nu besluttede jeg mig for at give det et forsøg alligevel.

Nøddebidder med mandler, hasselnødder, valnødder, tranebær og abrikos

Og hvordan lyder dommen så? I sig selv smager bollen rigtig godt, og den er også lækker med smør eller mandelsmør på. Jeg skal bare ikke tænke det som en bolle, hvor jeg kan komme pålæg på, for den konstellation kan jeg i hvert fald ikke lide. Men som snack i sig selv eller med smør på er den rigtig god, fordi de tørrede frugter giver lidt sødme, som gør den mere interessant uden noget på end almindelige boller. Så alt afhængig af formålet får mine nøddebidder tommelfingeren op herfra

God krumme og rigtig god smag af både nødder og frugt

Boller med nødder og tørret frugt
100 gram ristede, afskallede hasselnødder
100 gram valnødder
50 gram mandelmel
50 gram mandler
90 gram tørrede tranebær
15 tørrede abrikoser
50 gram gær
6 dl vand
1 dl cheasy vanilleyoghurt
1 tsk salt
0,5 spsk honning
5 dl sigtemel
Hvedemel for resten

Hak hasselnødder, mandler og valnødder, kom dem i en skål. Kog vandet, og hæld det over nødderne. Lad nødderne stå i vand, indtil vandet er kølet af til lillefingertemperatur. Smuldr gær i en skål, og udblød det i vandet fra nødderne. Kom salt, honning og yoghurt i, når gæren er udblødt. Hak de tørrede frugter, og kom dem i sammen med nødderne. Rør godt rundt, så frugterne ikke klistrer sammen. Tilsæt mandelmel og sigtemel, og rør igen godt rundt. Kom hvedemel i for resten og ælt dejen godt igennem. Lad den hæve under et fugtigt viskestykke i en time. Ælt dejen igennem igen og form brødene i den ønskede form og størrelse. Lad dem efterhæve i en halv time, smør dem med mælk, kaffe eller æggehvider, inden de bages ved 180 grader i X antal minutter - bagetiden afhænger af størrelsen på bollerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar