fredag den 4. oktober 2013

Koldhævede femkornsboller

Nu ved jeg godt, at jeg kommer til at fremstå som en komplet idiot, men vidunderet koldhævede boller og brød er først lige gået op for mig. Jeg har altid syntes, at det var noget mærkeligt noget, men nu ved jeg, at det er brødgudens gave til nybagte mødre. Og det er da også min mødregruppe, som har åbnet mine øjne for de koldhævede boller. Her kommer en opskrift, som jeg har eksperimenteret mig frem til.

Lækre og nemme femkornsboller, som mætter godt

Koldhævet brød er en gave til nybagte mødre og travle folk

Koldhævede femkornsboller (ca. 24 stk)
20 gram gær
2 dl vand
4 dl mælk
3 dl femkornsblanding
1 dl solsikkekerner
1 spsk olie
2 spsk sukker
1 spsk salt
550 gram hvedemel 150 gram rugmel

Kog noget vand, og hæld det over femkorns blandingen og solsikkekernerne, lad kernerne stå, til vandet er kølet af. Udblød gæren i det kolde vand, og tilsæt mælk, olie, salt, sukker og kerner (vandet sies fra kernerne først). Tilsæt mel, og rør godt. Kom dejen over i en stor skål, som er smurt med olie, dæk skålen til med sølvpapir eller låg, og sæt i køleskabet natten over, Dejen sættes på bageplader med to skeer, og bages i ca. 20 minutter ved 180 grader varmluft.

3 kommentarer:

  1. Koldhævede boller er geniale. Vi spiser sjældent brød om morgenen, men når vi er i sommerhus bliver der altid lavet koldhævede boller. Det bedste er, at dejen sagtens kan holde sig et par dage, så man bare kan lave det antal man har brug for og gemme retsen til senere. Så er det nemt med nybagte boller.

    SvarSlet
  2. Hvorfor skal vandet sies fra kernene?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kernerne suger noget af vandet, og resten er grumset og smager ikke rigtig godt, så det skal bare ud. Det er ikke den mængde vand, som skal bruges til bollerne, der skal over kernerne. Altså det vand, der står i opskriften - de 2 dl er til at udbløde gæren i :)

      Slet