fredag den 31. januar 2014

Havrebrud

Disse skønne havreboller er helt perfekte til weekendens morgenmad eller til en kop eftermiddagskaffe. Den oprindelige opskrift er herfra, men jeg skriver min version - som ellers ikke adskiller sig det store.

20 gode og luftige havreboller, der kan fryses eller spises.

De er rigtig luftige og har en god krumme.

Havrebrud 20 stk
50 gram gær
3 dl vand
1 spsk salt
2 spsk sukker
2 æg
75 gram smør
3,5 dl sødmælksyoghurt
5 dl finhvalsede havregryn
900 gram hvedemel

Smuld gær, og udblød det i lunkent vand. Tilsæt salt og sukker. Smelt smør i en gryde, tag gryden af blusset, og kom yoghurten op i det smeltede smør. Hæld smørblandingen i gærblandingen, og rør godt. Tilsæt æg og havregryn, og rør dejen godt igennem - jeg brugte røremaskine. Tilsæt el lidt efter lidt. Dejen skal være lidt fugtig, fordi havregrynene trækker meget væde fra dejen. Sæt dejen til at hæve et lunt sted i 30 minutter. Ælt dejen igennem igen, og form derefter 20 boller, tryk dem flade, og sæt dem på en bradepande i 5 rækker af 4 boller. De skal stå rigtig tæt, så de hæver sammen, tryk dem evt igen, når alle bollerne er sat på plade. Lad dem hæve i 30 minutter igen, pensle med æg og drys med havregryn. Bag dem i cirka 20 minutter ved 180 grader - de skal være gyldne på toppen.

Det er sjældent, at jeg kaster mig ud i kreative projekter, men det har jeg ikke desto mindre gjort i dag. Denne vægdekoration pryder nu vores soveværelse, det er lidt svært at se, hvor stor den er, men den er 170 bred, og jeg er så tilfreds med den. Det er en overraskelse til min mand, for i morgen har vi været sammen i 7 år - ikke at det er noget, vi gør det store ud af, men det var nu en god anledning til lige at lave lidt kreativt, og selve ordlyden rammer spot on!

I morgen har manden og jeg været sammen i 7 år

Ingen kommentarer:

Send en kommentar