onsdag den 12. marts 2014

Chokolade biscotti med hasselnødder

Biscotti er en lækker italiens småkage, som kan holde sig i noget tid, så den er rigtig god at have i en kagedåse til at byde uventede gæster eller forkæle sig selv med til eftermiddagskaffen. Disse er ikke den klassiske version med mandler, opskriften på dem findes her. Disse er med kakao og hasselnødder - en skøn sammenblanding, hvis man spørger mig. Opskriften her er enkel, men den smager rigtig godt. De er ikke så søde, så hvis man gerne vil have sødere småkager, kan man tilsætte lidt ekstra sukker.

Biscotti med chokolade og ristede, hele hasselnødder

Chokolade biscotti med hasselnødder
100 gram mel
100 gram sukker
25 gram vanillesukker
2 spsk usødet kakao
50 gram hasselnøddemel (ristede, afskallede hasselnødder, der er blendet helt fint)
75 gram hele hasselnødder, ristet og afskallet
1 tsk bagepulver
1 æg
2 spsk kaffe

Alle ingredienserne blandes sammen i en skål til en ensartet og lidt klæbrig dej, som skal æltes godt igennem - brug eventuelt røremaskine. Fordel dejen ud på en bageplade og form den til en flad pølse på 1-2 cm i tykkelsen. Jeg kan godt lide store biscotti, så min pølse er cirka på 10 x 20 cm - det giver i omegnen af 15 biscotti. Bag pølsen ved 180 grader i 25 minutter, til den er gylden og lidt fast i skorpen. Skær den ud med en skarp brødkniv i stave af ca. 1-1,5 cm tykkelse, stil dem tilbage på bagepladen med mellemrum mellem hvert stykke, og bag dem yderligere i 15-20 minutter, til de er dejlig sprøde. Lad dem køle af på pladen. De skal ligesom almindelige småkager opbevares i en lufttæt kagedåse.

2 kommentarer:

  1. Hej! mums de ser gode ud, dem må jeg prøve snart. Tænker om du måske vil tjekke min kommentar til din valnøddelagkage fra sidste år? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De kan varmt anbefales. Jeg har svaret :)

      Slet