fredag den 11. april 2014

Bloggerevent hos Odense Marcipan

Torsdag var jeg til et blogger-event hos Odense Marcipan. Som den opmærksomme læser ved, så er jeg vild med marcipan, og jeg bruger altid Odense Marcipan, så jeg var ikke i tvivl, da de kontaktede mig og spurgte, om jeg ville komme til eventet, som udover en rundtur på fabrikken bød på nogle inspirerende timer i køkkenet med deres chefkonditor Peter Kofod. Det blev et kæmpe stort ja tak herfra.

Og jeg må starte med at sige, at arrangementet bestemt ikke skuffede. Det var spændende, lærerigt og ikke mindst inspirerende. Jeg var helt færdig i hovedet bagefter, både fordi jeg har barselshjerne, men også fordi det var en dag med en masse indtryk og inspiration.

Som madentusiast og fynbo bør man være stolt over, at have Odense Marcipan på øen. Det er i den grad et varemærke, og man tænker måske ikke lige over, hvor vigtigt det egentlig er, at sådan en virksomhed rent faktisk holder fast i de fynske rødder. Men det ER altså vigtigt, her kunne jeg skrive en masse om globalisering og lavere produktionspriser i fjerne lande, men det vil jeg skåne jer for.

Billedet af hovedindgangen er fra Odense Marcipans hjemmeside
I får først lidt om Odense Marcipans historie og så lidt om selve dagen. Odense Marcipan er verdens førende producent af marcipan. Fabrikken ligger på Toldbodgade i Odense, hvor den har ligget siden 1956. De blev grundlagt i 1909, men dengang producerede de udelukkende til bageri-segmenter. Den dag i dag fylder produktionen til detailhandel og industri faktisk mere, end til bagerne. De producerer i alt 170 forskellige marcipankvaliteter, og de eksporterer en stor del af det.

I 2013 havde de en markedsandel i Danmark på hele 71 procent, hvis man sammenligner med Anthon Berg, havde de kun en markedsandel på 12 procent. Og det er ikke uden grund, at de har så høj en markedsandel, de forsøger konstant at være på forkant og dygtiggøre sig. De seneste knap ti år har de arbejdet hen imod at gøre marcipan til et produkt, som ikke kun bruges til jul men hele året rundt. Her hjemme er vi i hvert fald hoppet med på den vogn, for som i nok har opdaget, er jeg helt vild med marcipan. Læs mere om historien her.

På grund af hygiejnemæssige årsager, måtte vi desværre ikke have kamera med rundt på fabrikken, så jeg kan ikke vise jer billeder af produktionen. Men det var godt nok spændende at se. Der er 62 procent mandler i den marcipan, vi kender her hjemme, og vi fik mulighed for at smage de forskellige mandler. Noget af det, der overraskede mig, var, at abrikoskerner ikke bruges i marcipan, fordi de er billigere - sådan blev de brugt engang, men nu er det på grund af deres funktion. Især i bagemarcipan bruger man abrikoskerner, fordi det gør marcipanen mere bagefast. I den marcipan, vi kender fra butikkerne, er der udelukkende mandler.

Da vi kom tilbage i køkkenet, smagte vi på nogle forskellige marcipantyper. Her var både grov, fin, marcipan af spanske mandler og så marcipan fra Sverige, Norge og Findland. Og i vil ikke tro, hvor meget forskel der er på marcipan i de forskellige lande. Det er virkelig sjovt at se kulturforskellene i marcipanform - det er da noget, man kan forstå. Vi var selvfølgelig enige om, at det er den danske marcipan, der er den bedste, men mon ikke vores nordiske kollegaer ville rynke lige så meget på næsen af vores version, som vi gjorde af deres.

Forskellige slags marcipan

Chefkonditor Peter Kofod fortæller i køkkenet


Efter at have smagt på varerne i bogstaveligste forstand, fik vores kreative evner frit spil, da vi skulle lave påskeæg i køkkenet. Og jeg kan godt sige jer, at det er et drømmekøkken. Det var SÅ fedt at kunne lade sig inspirere af råvarerne, for der var virkelig alt, hvad man overhovedet kunne forestille sig. Jeg oplevede ikke noget, som de ikke lige kunne finde frem.

Så kan i bare gå i gang

Og det gjorde vi så

Bliver helt lækkersulten af at se billederne

Her er, hvad jeg fik kreeret af påskeæg, det blev til seks slags. Til de æg med mørk chokolade er kaffe naturligvis temaet, og det er virkelig godt til marcipan, så det skal jeg eksperimentere mere med.


De seks slags æg, som jeg fik lavet

Kaffeæg: Marcipan æltet med instant kaffe, dyppet i mærk chokolade og drysset med ristede, hakkede hasselnødder

Kaffeæg med nougat: Som kaffeæg bare med nougat, uden ristede hasselnødder men med nougatt på toppen.

Irish Coffee æg: Marcipan æltet med whiskey først, og så æltet med instant kaffe, dyppet i mærk chokolade og pyntet med mandelflager.

Kirsebærdrøm: Marcipanæg med syltede kirsebær, dyppet i hvid chokolade og pyntet med kirsebær.

Bærsymfoni: Marcipan æltet med frysetørret, knuste hindbær og frysetørret, hakket blåbær, dyppet i hvid chokolade, og drysset med knuste, frysetørret hindbær - ideen til disse æg er tyvstjålet fra to af de andre madbloggere, men det var simpelthen så lækker en kombination, at jeg måtte lave dem.

Pistace-lemon æg: Marcipan æltet med pistace, fyldt med citron og hakket hvid chokolade, dyppet i hvid chokolade, og drysset med hasselnøder.

Kirsebæræg og kaffeæg er nogle af favoritterne

Vi skulle egentlig have lavet lagkager bagefter, men vi var så godt i gang med æggene, at nogle af os bare fortsatte med dem. Der blev dog lavet to flotte kager, og den ene nåde vi lige at smage til sidst, så det var godt lige at slutte en super dag af med et stykke kage.

Den flotte kage, som vi lige nåede at få smagt

Jeg glæder mig allerede til at komme i køkkenet med det her
Dagens deltagere - billedet er fra Odense Marcipans fb

Det eneste der var ærgerligt ved dagen var, at vi ikke lige fik hørt, hvad hinanden havde lavet, og fik smagt hinandens kreationer - og så tror jeg, at der var bred enighed om, at vi sagtens kunne have brugt flere timer i køkken-mekkaet. Jeg drømte i nat, at det var mit køkken, og jeg vågnede med et smil på læben :)

Dette indlæg er udtryk for mine egne meninger og holdninger, og jeg har selv valgt at skrive det - det var ikke et krav fra Odense Marcipan, at vi skulle omtale dagen på vores blogge.

1 kommentar:

  1. Hvor ser det lækkert ud! Nu sidder jeg og er helt ærgerlig over, at jeg ikke blev inviteret med til det fine event - Det lyder som om det var en super hyggelig dag!

    SvarSlet