torsdag den 15. maj 2014

Hveder

Til de af jer der ikke ved det, så kan jeg fortælle, at min absolutte yndlings-spise-højtid er Store Bededag. Jeg ELSKER hveder, og jeg er helt tosset med helligdagen, som er en undskyldning for at spise hvidt brød med smør. Jeg husker det som noget af det hyggeligste fra min barndom, når vi sad og  fik varme hveder og te med stearinlys tændt.

Sidste år testede jeg hveder. Og vinderne blev disse, som i år er modereret lidt i opskriften. Hvis man vil købe hvederne, så synes jeg, at de bedste er dem fra bageren i Føtex/Bilka, dem kan jeg varmt anbefale, hvis man ikke orker hjemmebag. Men jeg holder mig så klart til hjemmebag, jeg elsker, når duften af hveder spreder sig i huset.

Hævede og klar til at blive bagt

De færdigbagte hvedeknopper - 20 styks lige til at spise

Hvederne har en rigtig god krumme og en dejlig smag

Hvedeknopper
100 gr smør
2 dl vand
3 dl letmælk
50 gr gær
2 æg
1 spsk. salt
2 spsk. sukker
4 tsk. stødt kardemomme
cirka 1 kg hvedemel

Smelt smørret i en gryde, og hæld mælk op i gryden. Rør gæren ud i det lunkne vand, og tilsæt mælkeblandingen - den må ikke være varmere end lillefingeren. Tilsæt æg, salt, sukker og kardemomme, og rør godt rundt, så der ikke er klumper af kardemomme. Tilsæt melet lidt efter lidt, og ælt dejen godt igennem. Stil dejen et lunt sted med et viskestykke over, og lad den hæve i mindst en time. Ælt dejen godt igennem, og del den i 20 klumper, som formes til boller og stilles tæt sammen i en bradepande. Sæt bollerne ind i den kolde ovn, og sæt et fad med kogende vand i bunden af ovnen. Lad bollerne hæve, til de er blevet dobbelt størrelse og er vokset helt tæt sammen, det tager 30-40 minutter. Tag bollerne ud, og tænd for ovnen. Bag bollerne i cirka 20 minutter ved 180 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar