torsdag den 4. december 2014

Halvandet år..

I dag fylder vores lille prinsesse halvandet år. Og på den ene side så er det vildt, at der allerede er gået halvandet år, siden hun kom til verden, på den anden side så føles det, som om hun har været hos os altid - jeg kan slet ikke forestille mig en verden uden hende.
Halvandet år i dag

Stærkt inspireret af Bitten, som har søde lille (store) Dexter, der fyldte halvandet for to uger siden, vil jeg fortælle lidt om den lille pige, der har beriget vores liv mere, end ord kan forklare.

Grete-Johanne er en lille spilopmager, og hun kan slippe afsted med det meste, fordi hun simpelthen er og ser så sød ud. Hun er skide nuttet, og det ved hun udemærket godt selv. Samtidig er hun dog meget tilbageholdende, hun observerer og tænker over tingene, når hun er et nyt sted, eller når hun ikke er helt tryg. Hun skriger ikke, hun sidder bare og går i sten og observerer. Men når hun er tryg, så er der dømt spilopper.

Hun har aldrig været den hurtigste til hverken de fysiske ting eller til at tale. Hun er god til finmotorik, hun er tålmodig og vigtigst af alt, så var hun vildt hurtig til at sove igennem. De første dage efter fødslen, indtil sundhedsplejersken kom, vækkede jeg hende om natten for at amme hende - det vækkede ikke glæde, og sundhedsplejersken konstaterede, at hun tog fint på, så jeg behøvede ikke at plage mit barn om natten. Så allerede efter en uge sov hun et langt stræk af 5-6 timer først, og dernæst 3-5 timer, og hun har aldrig vågnet og grædt. Hun lå bare og smaskede, og så fik hun noget mad og sov videre. Således var hun kun 3,5 måneder gammel, da hun for første gang sov igennem. Og siden 23. september 2013 har hun (bank under bordet 7-9-13) har hun sover mellem 11 og 13 timer om natten.

Det bringer mig videre til vanemennesket Grete-Johanne. Hun behøver slet ikke at have et ur. Når klokken er 17, så står hun henne ved sin trip trap stol og banker på sædet. Når den er 18.30 gnider hun sig i øjnene og kommer hen og putter indtil 18.40, hvor vi går ud og børster tænder, og så kommer hun i seng. Jeg synger godnatsang, mens hun får en flaske med mælk, så kommer hun i seng og sover. Putteritual fra start til slut = 10 minutter eller derunder.

Hun har også en snært af OCD. Skabe skal lukkes, krummer skal fejes væk, yoghurt på fingrene skal tørres af, affald skal smides i skraldespanden, og så skal hun altid have sutsko på - og det skal alle andre også. Hun er ligesom en lille hund, hvis man ikke har sutsko på, så skal hun nok finde en et par - det gælder også vores gæster.

Grete-Johanne elsker sko - især sutsko
Faktisk elsker Grete-Johanne bare sko, hun elsker at få skiftet sko, at få nye sko og at vise folk sine sko.  Jeg er sikker på, at hun har en fremtid i en skobutik. Hendes første tostavelsesord var også dudooo (sutsko), som hun i flere uger sagde som det første, når hun vågnede om morgenen, mens hun pegede på sine fødder, og det var også det sidste, hun sagde om aftenen, før hun sov - man kunne høre i babyalarmen, at hun mumlede det halvt i søvne duuudooo zzzz. Hun tjekker stadig, om man har sutsko på, når man kommer ind til hende om morgenen - skøre skid.

Hun er kærlig og giver gerne kysser, krammer og aer, men det skal være, når hun vil. Hun gør ingenting på kommando. Til gengæld gør hun gerne ting for at få ros, og så klapper hun af sig selv - og andre skal også klappe af hende. For eksempel, når hun smider ting i skraldespanden, så skal der klappes. Dygtig pige.

Hun er beregnende og bruger sin charme til at få sin vilje. Når hun kommer op i Kims arme, så kysser hun ham et par gange og peger op på loftet - kys udløser flyvetur op og røre loftet. Med mig tæller hun til tre, og så får jeg kys på tre, imens tyver hun gerne min telefon med ordet "min" - jeg forsøger at lære hende, at uanset hvor sød man ser ud, så bliver ting ikke nødvendigvis ens ejendele, bare fordi man claimer dem.

En charmør det er hun, og det vinder hun tit på, og hun får sin vilje eller får andre til at hoppe og danse for sig - ofte de større børn nede i vuggestuen, som hun med smil og nuttethed kan snøre. De jævnaldrende giver hende til gengæld baghjul, fordi mange af dem har søskende og er noget mere kampdygtige, der nytter det altså ikke at se nuttet ud og observere, for så skriver Nova med Grete-Johannes farveblyanter. Bom, så kan hun lære det.

Til slut så er hun sjov - ja, jeg ved sgu ikke, hvor hun har det fra. Det er måske det med, at minus og minus giver plus ;) Ej, men hun gør virkelig nogle sjove ting. Det sjoveste, hun har gjort til dato, skete den anden dag.

Har mor skidt i bukserne?
Grete-Johanne kan slå nogle grumme prutter, og det gjorde hun forleden aften. Så spurgte jeg, om hun havde skidt i bukserne, hun sagde "naii", men jeg tjekkede lige alligevel. Det havde hun ikke. Lidt efter slog jeg en prut - ja, der afslørede jeg mig selv, og jeg ved godt, at det kommer bag på jer, men det sker altså af og til, så uperfekt er jeg simpelthen - ligesom Christian Bitz, og den her aften skete det altså et par gange. Nå, men jeg slog en prut, hvorefter Grete-Johanne gik hen bag mig, hev ud i mine bukser og kiggede ned. Hun skulle lige tjekke, om jeg havde skidt i bukserne - det havde jeg ikke, så hun viftede bare foran sin næse, som for at signalere, at det bare var en prut. Både Kim og jeg var flad af grin. Grete-Johanne stod bare og smilede og kunne ikke forstå, hvad der var så sjovt, hun gjorde jo bare det samme som mor. Vores grin fik hende dog til at klappe af sig selv. Hun gjorde det to gange mere den aften (ja ja, så slog jeg to prutter mere - meget uperfekte og ulækre mig), det var skide sjovt!

Og så lige lidt om ord. I øjeblikket er det vovvov, som hun siger til alt. Men hendes ordforråd er nu bredere end det. Her er et udvalg af ord, som hun kan sige:

- Hej (haiii)
INGEN fortæller Grete-Johanne, hvornår hun skal smile!
- Nej (naii)
- Nej nej
- Nej nej nej (når vores kat kommer for tæt på)
- Ja
- Ej
- Hov
- Far
- Mar (mor = far der kommer med mad)
- Hvad er det? ( A e det?)
- Der
- Dudoo (sutsko)
- Do (sko)
- Duda duda (Goddag goddag - bliver ofte sagt, mens hun river sig selv i ørerne ? )
- Ee doo da (1 - 2 - 3 og der er håndtegn med også, og så får man et kys på tre)
- Weeee
- Bad
- Bil
- Orrrhh (Traktor)
- Vov vov (Hund, kat og en masse andre ting - blandt andet den lille inde i min mave hmm)
- Muuuh (ko)
- Waaaahh (løve)
- Ssssss (slangelyd)

Der kommer hele tiden nye ting til, og hun kan sikkert sige mange flere ting - vi fatter dem bare ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar