fredag den 17. april 2015

Makronkage med hindbær

Forleden var jeg på besøg hos en veninde, og hun havde købt den lækreste rabarberkage med en kagebund og en makrontop. Den måtte jeg bare forsøge at lave, jeg kunne desværre ikke få fat på nogle rabarber, så jeg brugte hindbær i stedet. Man kan bruge alle syrlige frugter, og det er den lækreste kage - især hvis man som jeg ikke er den store fan af tærter.

Lækker og saftig kage med syrlige hindbær og sød makrontop

Frugtfyldet kan varieres, det er kun fantasien, der sætter grænser

Min kage fik lige fem minutter for meget, men den var god
Kagebund
2 æg
100 gram sukker
1 spsk. vaniljesukker
1 vaniljestang
100 gram smør
150 gram hvedemel
1 tsk. bagepulver
1/2 dl. mandelmel (kan udelades)

Makrontop
250 gram marcipan
150 gram sukker
4 æggehvider
180 gram makroner
2 spsk. hvedemel
2 tsk. bagepulver

400 gram hindbær - jeg brugte frosne hindbær, som jeg havde tøet op i en si, så saften løb fra

Først laves kagebunden. Pisk æg, sukker, vaniljesukker og kornene fra vaniljestangen til en luftig masse. Tilsæt mel, mandelmel og bagepulver og pisk dejen godt igennem. Smelt smør, og tilsæt det, mens der piskes. Stil dejen til side, mens makronmassen laves.

Riv marcipan, og kom det op i en skål sammen med sukker og æggehvider. Pisk til der ikke er nogle klumper i massen. Knus makronerne, og kom dem i marcipanmassen. Pisk igen, til det hele er rørt godt sammen. Til slut tilsættes hvedemel og bagepulver.

Kagen laves i et lasagnefad eller en stor springform. Smør formen, inden dejen kommes i. I bunden af formen kommes kagebunden, og ovenpå den fordeles hindbærrene. Til slut fordeles makronmassen udover kagen, og prik et par huller ned hist og her, så der kommer lidt makronmasse ned i kagebunden. Bag kagen ved 180 grader i 30-50 minutter afhængig af formens størrelse og kagens tykkelse. Tjek med en strikkepind eller en kødnål, om kagen er bagt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar