mandag den 27. juli 2015

Iskaffe med karamel

I morgen bliver lillesøster 3 måneder, og det er tid til at træde ud af babyboblen og komme tilbage på bloggen. Jeg har nemlig en lang liste med lækkerier liggende, som I selvfølgelig skal have. Men vi starter ud med en drik, som jeg nærmest er blevet afhængig af i min nye tilværelse som mor til to.

Det er ingen hemmelighed, at jeg er både vild med og afhængig af min daglige kaffe. Men på de varme dage, som vi ikke har haft overflod af denne sommer, kan det være svært at drikke varm kaffe, men så er det heldigt, at der findes andre alternativer som for eksempel denne iskaffe. Karamellen er lavet af kondenseret mælk, og den smager skønt.

Den bedste måde at få sin koffein på i sommermånederne
Iskaffe med karamel
1 dåse kondenseret mælk
1,2 liter meget stærk kaffe
Mælk til at blande op med - jeg bruger letmælk

Kom Kom hele dåsen med kondenseret mælk i en gryde, den skal ikke åbnes! Dæk den med vand, og bring det i kog, det må ikke bulderkoge. Det skal koge i tre timer, og det kan være nødvendigt at hælde mere vand over dåsen, den skal hele tiden være dækket af vand. Når det har kogt, tages dåsen op, og så skal den hvile i en time - undlad at åbne dåsen. Lav kaffen imens. Den skal være meget stærk. Efter en time åbnes dåsen, og det skulle gerne være blevet til en intens, fløjlsblød karamel.  Halvdelen røres op med den varme kaffe, hvis man ønsker en sødere iskaffe, kommes mere karamel i.  Hæld kaffeekstrakten på flasker, og sæt dem i køleskabet. Når ekstrakten er kold, kan den bruges til iskaffe. Jeg blander halv ekstrakt og halv mælk i et glas - men smag jer frem til jeres smag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar